Kalafior – niskokaloryczny, lekkostrawny i nie wywołuje żadnych alergii. Po ich zjedzeniu długo czujemy się syci dzięki wysokiej zawartości błonnika, więc są wymarzonym składnikiem potraw dla odchudzających się.

Jadalne kwiaty kalafiora zapewnią nam lepszą odporność organizmu, wzmocnią serce i cały układ krążenia, uregulują pracę wątroby i nerek, złagodzą objawy schorzeń śluzówki jelit i żołądka, pomogą przy zaparciach. Dzięki właściwościom bakteriobójczym mogą zwalczać bakterie Helicobacter pylori, czyli warto po nie sięgać przy wrzodach żołądka i dwunastnicy.

Te niepozorne białe warzywo z rodziny kapustowatych to prawdziwy pogromca nowotworów – uniemożliwia rozwój już istniejących komórek rakowych i zapobiega przerzutom. W warzywach z rodziny krzyżowych, takich jak kapusta, brokuły czy właśnie kalafior znajduje się przeciwutleniacz indol-3-karbinol, który zmniejsza ryzyko rozwoju raka piersi i organów płciowych zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Kalafior zawiera także sulforafan – związek, który może hamować działanie deacytylazy histonowej (HDAC), enzymu który bierze udział w rozwoju komórek nowotworowych.

Najwięcej odżywczych składników zawiera kalafior surowy. Znajdziemy w nim potas, żelazo, wapń, fosfor, magnez, sód, mangan, cynk, miedź, fluor, jod, witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K, a także białko, błonnik, karoteny i kwas foliowy. Posiada również cholinę, która jest niezbędna dla posiadania dobrej pamięci i efektywnego uczenia się. Kalafior znajduje się w pierwszej dwudziestce najlepszej żywności uwzględniającej zawartość witamin, minerałów oraz fitoskładników w stosunku do ilości kalorii (ANDI).

Wypróbuj moje przepisy na ‚ryż’ z kalafiora oraz kalafiorowe wypieki.