Uwielbiam arbuzy. W sezonie letnim ciężko o lepszy owoc dla ochłody. Świetnie smakuje sam, a także w połączeniu z mięta i truskawkami jako lekki koktajl.

Arbuz ma tylko 30 kalorii na 100g – a to dlatego, że ponad 90 procent jego składu to woda. Dzięki temu doskonale nawadnia i schładza w upalne lenie dni. Zawiera też sporo błonnika oraz wiele różnych witaminy. Usprawnia pracę jelit i wzmaga trawienie, co również korzystnie wpływa na utrzymanie stałej masy ciała.

Jak wszystkie czerwone owoce i warzywa arbuzy zawierają sporo likopenu – barwinka, chroni przed miażdżycą i chorobami serca i który posiada naukowo potwierdzone właściwości antynowotworowe. Likopen hamuje utlenianie się cholesterolu, co powoduje stopniowy spadek ciśnienia krwi w żyłach i tętnicach. Na dodatek likopen spowalnia namnażanie się we krwi wolnych rodników, które uszkadzają naczynia krwionośne. W 100g arbuza zawarte jest średnio 4532 μg likopenu – dwa razy więcej niż w pomidorach.

Arbuz jest również bogaty w potas i magnez, które odgrywają bardzo ważną rolę w regulacji ciśnienia tętniczego. Potas przyśpiesza wydalanie sodu, którego nadmiar może być przyczyną nadciśnienia tętniczego, podczas gdy magnez zapobiega obniżeniu stężenia potasu we krwi oraz poprawia elastyczność żył i tętnic. Zawarta w arbuzie cytrulina korzystnie rozluźnia naczynia krwionośne. Cytrulina wpływa również korzystnie na cykl mocznikowy, przyczyniając się do prawidłowego eliminowania toksycznego amoniaku z organizmu, co jest szczególnie ważne w dietach wysokobiałkowych. Względu na silne właściwości moczopędne, regularne spożywanie arbuza zaleca się osobom chorym na nerki.

Witaminy C i A, których dostarcza arbuz, są silnymi przeciwutleniaczami poprawiającymi funkcjonowanie organizmu i  dobrze wpływającymi na wygląd skóry. Ponadto w miąższu znajdujemy kwasy jabłkowy i cytrynowy, które nadają owocu charakterystyczny smak.

Arbuz korzystnie wpływa na proces laktacji, wzmagając produkcję mleka, a zarazem zwiększając jego jakość. Owoc nie stanowi zagrożenia dla karmiącej mamy i dziecka, jednak zawsze należy bacznie obserwować reakcję dziecka na wprowadzane pokarmy.

 

Zawsze wybieraj arbuzy z pestkami!

Wiele osób celowo szuka owoców bez pestek lub wyrzuca te wspaniałe i zdrowe dobroci natury. Tymczasem w pestkach arbuza to wysokobiałkowe nośniki zdrowia 🙂 W 100g suchych pestek z arbuza znajduje się średnio 30g białka. Zawierają one argininę, aminokwas korzystnie wpływający na stan osób z chorobą wieńcową oraz podwyższonym ciśnieniem krwi. Ważny jest także dla osób czynnie uprawiających sport, ponieważ przyspiesza regeneracje komórek mięśniowych dzięki ich lepszemu dotlenieniu. Ponadto wpływa na zwiększenie syntezy hormonu wzrostu odpowiedzialnego za regeneracje naszego organizmu, co przejawia się chociażby młodszym wyglądem. Do innych aminokwasów, wchodzących w skład nasion arbuza, zaliczamy tryptofan, kwasu glutaminowy i lizynę. Ostatnie z nich wpływają korzystnie na zdolności umysłowe, polepszając koncentracje oraz zmniejszając zmęczenie wynikające z wytężonej pracy intelektualnej.

Zawierają one tez bardzo dużo magnezu – aż 515 mg/100g! Zawierają one ponadto kwasy omega 6, które znane są ze swych właściwości prozdrowotnych. Pestki arbuza zawierają także wiele cennych innych minerałów oraz witaminę B6.