Tuńczyk to dobre źródło niacyny – witaminy B3 (PP). Witamina ta wspomaga zamianę pożywienia w energię. Jej niedobór może powodować bezsenność, osłabienie, problemy z koncentracją i pamięcią. Mięso ryb to źródło pełnowartościowego białka, które zawiera endogenne i egzogenne aminokwasy. Oznacza to, że spożywanie mięsa na przykład tuńczyka dostarcza do organizmu człowieka, aminokwasów, które nie są w nim wytwarzane, a potrzebne do jego funkcjonowania. Ponadto białko to jest lekkostrawne i łatwo przyswajalne. Takie połączenie sprawia, że tuńczyk jest bardzo często polecany dla osób starających się zgubić troszkę wagi i zbudować masę mięśniową.
Tuńczyk to także doskonałe źródło witaminy D3, B12, B2 jak również B6 i ryboflawiny. Witamina D zapobiega problemom w obrębie układu kostnego. Jest wytwarzana przez promienie słoneczne w skórze. W okresie zimowym występują niedobory tej witaminy, dlatego powinno się ją dostarczać z pożywieniem lub suplementować. Witamina B12 uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek krwi, przeciwdziała niedokrwistości, wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Witamina B2 korzystnie wpływa na wygląd skóry.
Mięso tuńczyka zawiera również wapń, żelazo, a także spore ilości potasu i fosforu. Ponadto Tuńczyk zawiera witaminę A dobrą dla oczu oraz jak wszystkie ryby morskie – jod, który reguluje wydzielanie hormonów tarczycy.
Ryby morskie słyną z wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych Omega-3. Kwasy te poprawiają ukrwienie mózgu i usprawniają połączenia między komórkami nerwowymi, zmniejszają ryzyko arytmii, chronią przed zawałem serca oraz regulują ciśnienie tętnicze. Zapobiegają chorobie wrzodowej, zapewniają prawidłowy rozwój u dzieci, a także ujędrniają i chronią skórę przed zmarszczkami. Wykazano, że Omega-3 posiadają właściwości przeciwdepresyjne i neuroprotekcyjne. W jednym z badań stwierdzono, że u ludzi, którzy spożywali więcej kwasów omega-3 odnotowano wzrost szarej masy mózgu i że większość nowych rozwiniętej tkanki powstało w części mózgu związanej ze szczęściem. Dlatego też często tuńczykowi przypisuje się działanie antydepresyjne.
Połączenie kwasów tłuszczowych omega-3, które są przeciwzapalne i potasu, który rozszerza naczynia krwionośne, może pomóc obniżyć ciśnienie krwi, a dzięki temu zmniejszenie obciążenie na układ sercowo-naczyniowy i zapobiec atakom serca i udarom mózgu, a chorobom takim jak miażdżyca tętnic.
Wysoka zawartość selenu to kolejna zaleta tuńczyka. Selen to jest silnym antyoksydantem, który neutralizuje wolne rodniki, zanim mogą one spowodować mutacje w zdrowych komórkach, a tym samym przekształcić je w komórki nowotworowe.