Pestki dyni są źródłem witamin i minerałów. Dzięki wysokiej wartości odżywczej wpływają korzystnie na układ krążenia, poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci, a także pobudzają przemianę materii.

Mimo swojej kaloryczności pestki z dyni maja niski indeks glikemiczny. Zawierają dużo białek – takich jak alanina, kwas glutaminowy czy glicyna oraz zdrowych kwasów tłuszczowych wielokrotnie nienasyconych. Stanowią one niezbędne dla organizmu elementy, wykorzystywane do budowy witaminy D, hormonów, a także ścian komórkowych. Kwasy tłuszczowe spełniają również funkcje transportowe – biorąc udział w przenoszeniu enzymów w ludzkim ciele.

Kwas linolowy, zawarty w pestkach dyni, zaliczany jest do egzogennych kwasów tłuszczowych, to znaczy, że nie jest syntetyzowany przez organizm i dlatego powinien stanowić składnik zdrowej diety. Nasiona dyni zawierają również kwas oleinowy, który jest jednonienasyconym kwasem tłuszczowym uczestniczącym w wielu reakcjach enzymatycznych. Innym tłuszczem w tym pestkach jest kwas palmitynowy, który nie ulega rozpadowi na jony, lecz spala się, funkcjonując w organizmie jako źródło energii, potrzebnej do przebiegu reakcji biologiczno-chemicznych.

Olej tłoczony z pestek dyni jest idealnym rozwiązaniem dla osób zmagających się z cholesterolem. Oprócz zawartych w nim składników odżywczych, witamin i minerałów, pomaga obniżyć cholesterol, zapobiega odkładaniu się złogów cholesterolowych i zwalcza wolne rodniki. Ekstrakty i olej z nasion dyni w znacznym stopniu działają na drobnoustroje. Swoje właściwości antygrzybiczne i antywirusowe zawdzięczają obecnym w dyni lignanom – związkom roślinnym, które w ludzkim organizmie odgrywają ważną rolę w regulacji hormonalnej. Wpływają również na białka o ogólnej nazwie interferon (IFN) tym samym wzmacniając mechanizmy obronne naszego układu odpornościowego.

Witaminy obecne w pestkach dyni, to: witamina A, E, B1, B2 oraz B6, witamina C oraz D. Te małe ziarenka, ze względu na tak duże bogactwo witamin, powinny jak najczęściej pojawiać się w jadłospisie jako urozmaicenie zdrowej diety. Witamina E to w organizmie ważny przeciwutleniacz. Bierze udział w dostarczaniu składników odżywczych do komórek. Poza tym wzmacnia ściany naczyń krwionośnych oraz chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem.

Witamina B1 odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, głównie w przemianie węglowodanów. Niedobór tej witaminy może powodować zaburzenia układu nerwowego, krążeniowego oraz pokarmowego. Inne witaminy z gruby B zawarte w pestkach dyni to witaminy B2 i B6. Witamina B2 uczestniczy w procesach utleniania w organizmie, współdziała w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, a wraz z witaminą A bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu błon śluzowych, dróg oddechowych, nabłonka naczyń krwionośnych i skóry. Witamina B6 natomiast ułatwia rozkład aminokwasów, uczestniczy w przemianie tłuszczów i cukrów, tworzeniu enzymów, hormonów , które regulują procesy fizjologiczne organizmu oraz hemoglobiny. Poza tym zawarta w pestkach dyni witamina B6 umożliwia magazynowanie energii i usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego. Jeśli pragniesz ustabilizować ciśnienie krwi, wspomóc pracę serca i zwiększyć odporność organizmu, koniecznie sięgnij po pestki dyni.

Występujące w pestkach dyni witaminy i mikroelementy, między innymi beta-karoten, potas i selen, pomagają utrzymać gospodarkę mineralną organizmu w stanie homeostazy. Zawarta w pestkach dyni witamina A ma pozytywny wpływ na wzrost kości i zębów a ponadto bierze udział w procesie widzenia i rozróżniania barw.

Pestki z dyni od dawna ceni się również za wysoką zawartość cynku. Szczególną uwagę na pestki dyni powinni więc zwrócić mężczyźni, ponieważ wraz z niedoborem cynku w organizmie pojawiają się problemu z zapaleniem gruczołu krokowego (prostaty). Cynk odpowiada między innymi za czynność jąder. Badania pokazują, iż 70% mężczyzn w wieku rozrodczym ma niedobór cynku. Pestki dyni są bogatym źródłem tego pierwiastka, który dodatkowo jest łatwo przyswajalny, dlatego ich spożywanie pomoże uniknąć rozrostu i zapalenia prostaty. Pestki dyni zwiększają także popęd płciowy. Oprócz samych pestek ważny jest otrzymywany z nich olej. Składa się on z fitosteroli, które mogą zastępować hormony znajdujące się w organizmie człowieka. Dzięki tej właściwości mogą zatrzymać produkcję pewnej formy testosteronu, która sprzyja rozrostowi gruczołu.

Cynk pomaga również wzmacniać włosy i paznokcie oraz utrzymuje dobry stan skóry. Ten pierwiastek jest niezwykle pomocny w leczeniu skóry ze skłonnościami do trądziku. Inne cenne minerały obecne w pestkach z dyni to mangan, fosfor i miedź (poprawiają strukturę kości), a także magnez i żelazo (wspomagają układ nerwowy i krwionośny). Sięgając po dyniowe pestki uzupełnimy niedobory żelaza.

Pestki dyni jako składnik zdrowej diety mogą być skutecznym wspomagaczem leczenia nerek, ponieważ zawarte w nich witaminy zmniejszają ilość wydalanego z moczem kwasu szczawiowego. Poza tym nasiona dyni zapobiegają tworzeniu się kamieni nerkowych. Oprócz tego ich spożywanie pomaga zwalczać skurcze mięśniowe, bóle dłoni i nadgarstków oraz łagodzi objawy tak zwanego napięcia przedmiesiączkowego, a więc drażliwość, depresję, bolesność piersi i bóle głowy.

Nasiona dyni zawierają duże ilości aminokwasów tryptofanu, prekursoru serotoniny, która w godzinach wieczornych przekształcana jest w melatoninę – tak zwany „hormonu snu”.  Co czyni pestki z dyni naturalnym środkiem na bezsenność pobudzający organizm do wytwarzania hormonu szczęścia – serotoniny, oraz melatoniny – odpowiedzialnej za dobry sen.

Współczesna fitoterapia poleca pestki dyni na pasożyty. Pestki dyni właściwości przeciwpasożytnicze zawdzięczają zawartości kukurbitacyny – substancji zawartej w błonce otaczającej nasiona, zabezpieczającej je przed drobnoustrojami. Najwięcej kukurbitacyny jest w świeżych, miękkich pestkach, dlatego dyniową kurację odrobaczającą najlepiej przeprowadzić jesienią.