Kiedy mój tata miał zawał lekarz poradził mu odstawienie tłuszczów zwierzęcych i używanie tylko olejów roślinnych do smażenia i gotowania. Tymczasem większość olejów roślinnych to wysoko przetworzone produkty rafinacji, które są całkowicie pozbawione składników odżywczych.

Najczęstszym sposobem wyrobu oleju z nasion jest poddanie ich procesom chemicznym, które wymagają wybielania i użycia toksycznych substancji. Prawie wszystkie witaminy i składniki odżywcze są usuwane już na etapie produkcji. W związku z tym, zdecydowanie możemy sklasyfikować je jako źródło „pustych” kalorii.

Oleje roślinne zawierają znaczne ilości tłuszczów typu trans. Są to kwasy tłuszczowe, które zostały chemicznie zmodyfikowane tak, aby przybierać formę stałą w temperaturze pokojowej. Zazwyczaj są one znajdowane w wysoko przetworzonej żywności. Są tak toksyczne, że rządy na całym świecie wprowadzają przepisy w celu usunięcia ich z żywności. Zaskakująco, zawartość tłuszczu trans rzadko wymieniona jest na etykiecie.
To prawda, że oleje roślinne mają niższa zawartość cholesterolu LDL – dlatego też wiele dietetyków nadal poleca je zamiast masła. Jednak mają one również niższa zawartość cholesterolu HDL.
Oleje roślinne są bardzo wysokie w kwasy tłuszczowe Omega – 6, które mogą przyczynić się do różnego rodzaju problemów.
Kwas linolowy – główny kwas tłuszczowy w olejach roślinnych gromadzą się w komórkach tłuszczowych, jak również w błonach komórkowych. Prowadzi to do rzeczywistych zmian strukturalnych w obrębie tkanek naszego organizmu, jak również w mleku karmiących matek.
Oleje roślinne są bardziej podatne na uszkodzenie przez wolne rodniki. To przyczynia się do stanu zwanego dysfunkcją śródbłonka – pierwszy krok w kierunku chorób serca. Reakcje oksydacyjne mogą poważnie uszkodzić nie tylko błony komórek – powodując małe szczeliny umożliwiające przenikanie cząsteczek między komórkami, ale także inne konstrukcje, takie jak białka i DNA. Przez uszkodzenia DNA , oleje te mogą zwiększyć ryzyko raka (w szczególności raka piersi u kobiet).
Utlenianie następuje nie tylko w organizmie, ale również, kiedy oleje są ogrzewane. Dlatego zastosowanie olejów roślinnych do gotowania jest złym pomysłem. Podczas smażenia na oleju roślinnym wytwarzają się duże ilości związków chorobotwórczych. Niektóre z tych związków tworzą szkodliwe opary i mogą przyczynić się do raka płuc podczas wdychania. Same przebywanie w kuchni, gdzie wykorzystywane są oleje roślinne może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka płuc.
Kwasy tłuszczowe zawarte w olejach roślinnych koncentrują się w mózgu, może to prowadzić do problemów ze zdrowiem psychicznym, wliczając agresywne zachowanie.

Tłuszcz nie jest zły i nie wszystkie oleje roślinne są szkodliwe. Należy jeść tłuszcz. 30-50% kalorii powinno pochodzić ze zdrowych tłuszczów. Które tłuszcze są zdrowe? Oliwa z oliwek z pierwszego tłocznia, olej kokosowy i klarowane masło (ghee) to tylko niektóre z tłuszczy, które są nie tylko bezpieczne, ale również spożywanie ich przynosi wiele korzyści dla naszego organizmu.
Niestety, tego samego nie można powiedzieć o rafinowanych olejach roślinnych takich jak słonecznikowy i rzepakowy, a to one w dzisiejszych czasach królują na sklepowych półkach i w większości domów.
Jeśli dbasz o swoje zdrowie i chcą uniknąć przewlekłej choroby, polecam unikanie rafinowanych olei roślinnych, tak jakby twoje życie od tego zależało … bo tak właśnie jest.