Truskawki są pierwszymi owocami w sezonie, pojawiają już się na przełomie maja i czerwca i towarzyszą nam do połowy lipca. Są też późniejsze odmiany owocujące wczesną jesienią.

Oprócz walorów smakowych, truskawki kryją w sobie całe bogactwo wartości odżywczych. Owoce te są nie tylko niskokaloryczną i pyszną przekąską, doskonałym dodatkiem do wielu dań, ale też doskonałym składnikiem zbilansowanej diety.

Truskawki posiadają wspaniałe wartości odżywcze i kosmetyczne, są bardzo bogate w witaminę C, są również źródłem innych witamin oraz kwasu foliowego i B6, zawierają praktycznie wszystkie ważne makro i mikroelementy, z których na wyróżnienie z powodu zawartości zasługują mangan, miedź i magnez. Owoce działają odkwaszająco, krwiotwórczo i wzmacniająco. Zawartość kwasu elagowego chroni przed nowotworami. Dzięki właściwościom zasadotwórczym i moczopędnym mogą być polecane osobom cierpiącym na reumatyzm i choroby nerek jak również wątroby, kamieniach moczowych i żółciowych oraz przy podagrze.

Sok z truskawek dzięki zawartości fitocydów ma właściwości bakteriobójcze, jak chrzan, czosnek czy cebula. Truskawki odgrywają również znaczącą rolę przy wszelkich zapaleniach jamy ustnej, wykazują one bowiem zdolności do oczyszczania miejsc chorobowo zmienionych oraz właściwości regenerujące. Zawarte w truskawce wapń i fosfor wzmocnią kości i zęby, a także wpłyną korzystnie na pracę naszych mięśni, w tym również mięśnia sercowego.

Medycyna ludowa od dawna wykorzystuje napary z liści truskawek przy takich schorzeniach jak niedokrwistość, kamica żółciowa i anemia.

Truskawki są niskokaloryczne – 100 g dostarcza ok. 30 kalorii (kcal) a regularne spożywanie tych owoców obniża poziom cholesterolu LDL oraz trójglicerydów, utrzymując jednocześnie poziom HDL na stałym poziomie. To czyni je świetnym owocem dla osób starających się zgubić zbędne kilogramy. Owoce najlepiej jeść na czczo. Bogate w włókna pokarmowe (rozpuszczalne i nierozpuszczalne), błonnik i enzymy natychmiast przyspieszą trawienie zjedzonych wcześniej tłustych potraw czy słodkośći.

Zdarzają się jednak osoby uczulone na truskawki. Truskawek nie powinny także jadać osoby ze stwierdzoną nadwrażliwością na salicylany, bowiem owoce te zwierają duże ich ilości.

Truskawka truskawce nie równa!

truskawki ze sklepu i z rynku

Truskawki z rynku i ze sklepu- wyraźnie widać różnice w kolorze i rozmiarze.

Truskawki chłonna pestycydy jak gąbka wiec watro poszukać sprawdzonego źródła lub kupować certyfikowane organiczne. Do pełni smaku i wartości odżywczych truskawki potrzebują słońca! Kupowanie owoców jagodowych, do których należą truskawki poza sezonem nie jest dobrym pomysłem, nie tylko wydacie fortunę na niewiele warty produkt,  ale też zawiedziecie się smakiem.

Truskawki są owocami nietrwałymi i bardzo szybko fermentują i pleśnieją. Najlepszym sposobem na ich przechowanie jest zamrożenie, zachowujące prawie wszystkie właściwości świeżych owoców.

Truskawki mogą zdziałać cuda dla naszej urody, są one idealnym owocem do maseczek domowej roboty. Zewnętrznie stosuje się owoce rozgniecione, a także truskawkowy sok w przypadkach zaniedbanej egzemy, przeciw piegom, plamom i wypryskom ponieważ ze względu na dużą zawartość witaminy C, flawonów i flawonoidów, truskawki mogą pomóc z walce z przebarwieniami skóry. Wykorzystywane są do produkcji preparatów do opalania się jako naturalne blokery promieni UVA i UVB. Te bogate w mangan owoce bardzo korzystnie wpływają też na strukturę włosa. Jeśli chcesz dodać blasku włosom, wypłucz je w wyciągu z liści i kwiatów truskawki. Wzmocnią i rozświetlą osłabione pasma. Świeże i nagrzane liście przykłada się również do ran i wrzodów. Herbatkę z liści i kwiatów truskawki zaleca się przy przeziębieniach.

Wypróbuj moje przepisy na bezglutenowe placki z owocami i letni smoothie