Wszyscy znamy witaminę C. Ale ile naprawdę o niej wiemy? Kojarzy nam się z kwaśnym smakiem i owocami cytrusowymi. Bierzemy ją jako suplement przy przeziębieniu. Dlaczego? Bo witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania systemy odpornościowego, który pomaga nam zwalczyć chorobę. Jest niezbędna do produkcji limfocytów. ‚Bez niej białe krwinki są jak żołnierze bez kuli’.

Jedną z podstawowych przyczyn starzenia się komórek a tym samym całego organizmu są wolne rodniki, które uszkadzają (utleniają) końcówki łańcuchów DNA i RNA. Witamina C jest najskuteczniejszym antyoksydantem – czyli przeciwutleniaczem zapobiegającym działaniu szkodliwych substancji. Bierze też udział w regeneracji pozostałych antyoksydantów i pomaga zregenerować witaminę E. Witamina C ma właściwości bakteriostatyczne, a nawet bakteriobójcze w stosunku do niektórych drobnoustrojów chorobotwórczych. Mówi się też o roli witaminy C w walce z nowotworami ponieważ wykazuje ona właściwości cytotoksyczne oraz antyangiogenetyczne, co oznacza że nie tylko niszczy komórki rakowe ale również zmniejsza powstawanie nowych naczyń krwionośnych jakie buduje guz nowotworowy.

Witamina C jest potrzebna do produkcji kolagenu – białka, które tworzy pod nabłonkiem dodatkową warstwę utrudniającą przedostawanie się wirusów do organizmu. Kolagen przyspiesza również proces gojenia się ran i zrastania kości, jest więc niezbędny w leczeniu osteoporozy i innych chorób gdzie tkana łączna jest osłabiona.  Witamina C ułatwia również przyswajanie niehemowego żelaza przez co uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych.

W procesach metabolicznych służy jako substancja przenosząca elektrony, uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych. W połączeniu z magnezem, cynkiem i selenem wspomaga proces usuwania metali ciężkich z organizmu.

Większość roślin i zwierząt z wyjątkiem ssaków wytarza witaminę C. Człowiek jednak musi dostarczyć ją z pokarmem. Niestety współczesna dieta większości ludzi nie zapewnia wystarczającej ilości witaminy C, stąd też rosnąca ilość chorób, z którymi nasz organizm nie potrafi sobie poradzić ponieważ nasz układ immunologiczny nie jest wyposażony do walki z atakującym wrogiem.

witamina c zrodla znaczenie dzialanie dawkowanie

Witamina jest wiec bardzo ważna dla naszego zdrowia. Rekomendowana przez dietetyków i lekarzy dzienna dawka Witaminy C to 60mg na dobę dla osoby dorosłej. Zostało to ustalone na podstawie badań wykonanych na SIEDMIU ZDROWYCH MŁODYCH MĘŻCZYZNACH. Nie jest to standardowa procedura. Badania takie zazwyczaj trwają latami i przeprowadzane są na grupę setek lub tysięcy ludzi będących reprezentacja ludzi w różnym wieku, płci i stanie zdrowia. Jednak nie w przypadku witaminy C! W 1996r. zbadano siedmiu mężczyzn i na tej podstawie uznano że 60 mg witaminy C na dobę to wystarczająca a wręcz zalecana dawka.

Tymczasem najnowsze donosy ze świata nauki dowodzą, że organizm ludzki do utrzymania pełni zdrowia potrzebuje ok 3g (3000mg) a wiec 50 razy więcej. Dawka ta rośnie nawet do 20-30g w okresie wzmożonego zapotrzebowania na tę witaminę czyli w okresie choroby.

Dodatkowo witamina C jest bardzo szybko rozkładana i naszym organizmie. w ciągu 30 minut połowa zażytej witaminy ulega rozkładowi. Stosowanie suplementów raz lub dla na dzień nie jest więc wystarczająco efektywne. Nie mówiąc już o fakcie, że chemicznie wyprodukowane tabletki zawierają dodatkowe substancje takie jak barwniki, konserwanty oraz słodziki – najczęściej aspartam, który już sam w sobie jest powodem do unikania suplementów. Również przyswajalność syntetycznej witaminy C jest niewielka, najlepiej wchłania się jej naturalna forma.

Witamina C jest bardzo wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, tlenu, światła, wilgoci a także dłuższe przechowywanie. Bogata w świeże owoce i warzywa dieta pomoże Ci dostarczyć witaminy i minerały w najbardziej przyswajalnej formie. Upewnij się więc, że na Twoim talerzu znajdują się nieprzetworzone produkty roślinne. Wszyscy wiemy, że owoce cytrusowe są dobrym źródłem witaminy C. Jest jednak wiele innych owoców i warzyw, które mają jej nawet wiecej przy mniejszej ilości cukru i kalorii. I tak na przykład cytryna, czy pomarańcz zawiera 53mg na 100g owocu, truskawki 59mg, kiwi 93mg a czarna porzeczka aż 200mg na każde 100g. Brokuły to 89mg witaminy C na 100g, a jarmuż 120mg na 100g tych ciemno zielonych liściastych warzyw.